Je zdravá nebo škodlivá? Asi neexistuje univerzální odpověď, tu budete muset objevit sami v sobě. Někomu dělá dobře, jinému ne. Má svá rizika, ale i mnoho léčivých účinků, o kterých se neví. Říká se však, že hranice tří šálku kávy za den určitě neuškodí, ba co víc – může nám spíše prospět.

Kávová zrna obsahují přes tisíc bioaktivních látek. Káva, jakožto nápoj neobsahuje významná množství makroživin a minerálů, pouze v espresu se více vyskytují vitamíny B2 a B3 a hořčík. V zrnech nalezneme menší obsah draslíku, vápníku, hořčíku, fosforu, manganu a železna. Zelená kávová zrna obsahují 8 až 12 procent bílkovin, 10 až 18 procent tuků, 50 procent sacharidů (škrobů, celulóza a cukrů), 6,5 až 14 procent kyseliny chlorogenové (během pražení se jí až ¾ rozloží) a 0,8 až 3,5 procenta kofeinu. Více o složení a jednotlivých látkách ukrývajících se v kávových zrnech naleznete v podrobném článku, který vyšel v Bylinky revue číslo 3/ 2018 na stranách 24 – 29.

Působení kofeinu

Účinky kofeinu nastupují po deseti minutách od požití a nejsilněji působí následujících 30 až 60 minut. Kofein se váže na stejné receptory jako před spánkem a při únavě uvolňovaný adenosin, stahuje mozkové cévy, zvyšuje koncentraci adrenalinu a dopaminu. Navozuje tak pocity spokojenosti, štěstí, podporuje činnost nervové soustavy a potlačuje únavu a zvyšuje výkonnost. Stimulační účinky kofeinu jsou dočasné a při pravidelné konzumaci se na ně tělo rychle adaptuje. Kofein také stimuluje produkci žaludečních kyselin (může nás pálit žáha) a povzbuzuje srdeční akci. Při nadměrném užití kofeinu se objevuje podrážděnost, nervozita, hyperaktivita, třes svalů a narušení spánku. Kvůli negativním účinkům se nedoporučuje v krátkém sledu požít více než 10 až 20 miligramů kofeinu na kilogram hmotnosti. Dávky nad 150 miligramů na kilogram již mohou být životu nebezpečné. Zdraví ohrožující dávky kofeinu vedou ke zvýšení cholesterolu a tlaku krve, problémům se srdcem a prostatou, dehydratací, vyčerpání vitamínů skupiny B a C, zinku, draslíku a k narušení vstřebávání železa. Naopak při mírném popíjení 1 – 3 šálky denně působí káva na organismus kladně. Dokonce může i hladinu cholesterolu srovnat k normě.

Je libo domácí kávu?

Pěstovat kávovník v našich podmínkách jde. Budete potřebovat skutečně kvalitní semena – s jejich výběrem vám jistě rádi pomohou v každém dobrém zahradnictví. Zároveň si pořiďte dobře vyživovanou kyselou zeminu. To je jediná podmínka, jakou kávovník vyžaduje. Zhruba dvakrát do měsíce byste pak rostlině měli dopřát i nějaké hnojivo. Rostlina vyžaduje světlo, ale ne přímé slunce. Má ráda teplo a stálé stanoviště – nepřemisťujte ji. Kávovník plodí třetím či čtvrtým rokem.

Pokud vám kávovník urodí plody, můžete si jeho semena doma upražit a následně připravit svoji kávu. Semena je nutné očistit a usušit. Poté je cca dvacet minut pražíme na suché rozpálené pánvi. Při tomto procesu je nutné stále míchat. Je však důležité upozornit na to, že doma vypěstovaná káva se rozhodně chutí ani vůní nemůže vyrovnat kvalitní kávě z tropických oblastí. Ovšem jako zpestření jde o rozhodně zajímavou záležitost.

Text: Kateřina Gallinová, Monika Poledníková
Foto: pixabay.com

Předplatné Bylinky revue + konopné semínko a Zdravé recepty v hodnotě 694 Kč ZDARMA!