K čemu jsou dobré nové výživové směry?

BR-01-2018-MAKETA_se-stínem-s-bilym-pozadim-v-JPGBylinky revue 1/2018
Termín vydání: 29.12.2017
Žádejte v prodejnách tisku

Predplatne

Tel.: +420 225 985 225
(všední dny 08:00 – 18:00)

Lidský organismus se trochu zjednodušeně skládá z toho, co sníme a vypijeme.

Pod označení opravdové jídlo by se dalo shrnout několik vzájemně si ve většině bodů podobných výživových směrů, které získávají na stále větší oblibě.

Někoho k nim dovedly zdravotní či psychické potíže, někoho „pouhý“ zájem o jídlo. Anglická slova jako paleo, primal, low carb, high fat, keto, whole 30 se stále častěji objevují i v českých textech a článcích.

Oficiální výživová doporučení volají po snižování příjmu tuků (hlavně nasycených) a solení, zatímco složité sacharidy je doporučováno příliš neomezovat (jednoduché jen částečně a jejich příjem kompenzovat fyzickou aktivitou).shutterstock_355672364

Běžný jídelníček v rozvinutých zemích obsahuje okolo 50 až 55 procent energie ze sacharidů (zhruba 250 až 350 g sacharidů za den), 15 až 20 procent energie z bílkovin a 30 procent energie z tuků, ale tuků převážně velmi nekvalitních, rafinovaných a leckdy navíc i ztužených.

Doporučovány jsou rostlinné oleje, z nichž mnoho ale obsahuje vysoké množství omega-6 mastných kyselin. Jejich poměr k omega-3 mastným kyselinám by měl být 1:1 až 3:1, ve vyspělých zemích je ale spíš 10:1 až 25:1.

(…)

Text: Kateřina Gallinová

Zajímá vás více? Celý tento text a mnoho zajímavých článků, návodů, rad a tipů najdete v lednovém vydání Bylinky revue a Zdravých receptů, které vyšly v pátek 29. prosince!FB-BANNER-0118-BR

objednatMagazíny si můžete výhodně předplatit ZDE a seznam trafik naleznete ZDE.