Ukázka z březnových Bylinky revue, které vycházejí v pátek 24. února: Konzumace ryb jako náhražka antidepresiv

Strava bohatá na mořské a sladkovodní živočichy může pozitivně působit na psychické zdraví a zmírňovat projevy depresí.

BUTTON-PREDPLATNEOdborníci doporučují konzumovat ryby alespoň dvakrát týdně. Právě rybí tuk obsahuje nenasycené omega-3 mastné kyseliny, jež určitými způsoby ovlivňují činnost mozku i náladu. Dle zjištění expertů tvoří tyto kyseliny až čtvrtinu suché váhy lidského mozku, nedostatek esenciálních kyselin proto může způsobovat větší náchylnost k depresi a vyčerpání i další psychické problémy.

Ryby mají Češi obecně v lásce, přestože nejsme přímořským národem. br-3-2017-maketaNavzdory tomu však ze statistik vyplývá, že jsou v našem jídelníčku zastoupeny pouze okrajově. Jejich konzumace má přitom ve zdejších krajích staletou tradici.

Maso mořských ryb obsahuje značné množství jódu, kobaltu, brómu, mědi, manganu a dalších prvků. Nachází se v něm i velmi prospěšné omega-3 mastné kyseliny, které pomáhají snížit hladinu cholesterolu. Právě proto se u Eskymáků žijících v Grónsku téměř nevyskytují infarkty.

Zdraví prospěšné omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny si naše tělo nedokáže vyrobit a musí je přijímat ve stravě. Zatímco další druh esenciálních kyselin, omega-6, přijímáme běžně, potravin bohatých na omega-3 mastné kyseliny jíme nedostatek. Stává se tak, že poměr přijatých esenciálních kyselin je nevyhovující. Průměrná západní strava obsahuje dokonce až dvacetkrát více omega-6 mastných kyselin než omega-3. Doporučovaný poměr je přitom maximálně 4 : 1. Hlavní výhodu omega-3 kyselin spatřují odborníci v jejich protizánětlivém účinku.shutterstock_241878163

„Při mnoha neduševních onemocněních je stejně jako při depresi přítomen zánět. Ten je poplachovou reakcí imunitního systému upozorňující na problém, například na vetřelce v organismu anebo zranění,“ vysvětluje specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková.

(…)

Text: Simona Albrechtová

Zajímá vás více? Celý text a mnoho zajímavých článků, návodů, rad a tipů najdete v březnovém vydání Bylinky revue a speciálu Domácí pěstování, které vycházejí v pátek 24. února!br-3-banner-fb

objednatMagazíny si můžete výhodně předplatit ZDE a seznam trafik naleznete ZDE.