Serotoninové suplementy, jako například specifické aminokyseliny, vitamíny, minerály a byliny, zvyšují hladinu serotoninu v mozku, čímž zmírňují depresi i jiné duševní poruchy.

BUTTON-PREDPLATNE2Serotonin je totiž neurotransmiter, který hraje důležitou roli v tom, jakou máme náladu, jak se učíme, jakou máme chuť k jídlu a jak spíme. Jeho nedostatek je považován za hlavní příčinu deprese.

Selektivní inhibitory zpětného vychytávání serotoninu (dále jen SSRI, z angl. selective serotonin reuptake inhibitors), jako jsou například Paxil, Prozac, Zoloft, Celexa či Lexapro, užívají ve snaze tlumit své deprese milióny lidí. SSRI léčiva však mohou mít vážné vedlejší účinky a navíc nefungují u všech pacientů – neúčinné jsou v až 40 % případů.

Podle některých studií dokonce nejsou o nic účinnější než placebo. Nízká hladina serotoninu vede i k dalším psychickým poruchám, mezi nimiž najdeme autismus, ADHD, bipolární poruchu, různé spánkové poruchy i schizofrenii.br-6-2017-maketa Lidé, kteří takovými poruchami trpí, často hledají lepší způsob, jakým by mohli svou hladinu serotoninu zvýšit přirozeně – bez použití farmaceutik. Pokud mezi takové lidi patříte, je náš stručný přehled přírodních serotoninových suplementů, jejichž účinnost je ověřená, určen právě vám.

Druhy přírodních suplementů

Potravinových doplňků, které zvyšují hladinu serotoninu, existuje mnoho druhů – aminokyseliny, vitamíny, minerály, bylinky a další. Před tím, než je začnete užívat, je ale důležité, abyste si o nich něco zjistili a hlavně pochopili, jak (ne)fungují v různých kombinacích. Kombinace některých druhů přináší účinky pozitivní. Existuje několik vzájemně souvisejících faktorů, na kterých je účinnost nejběžněji užívaných suplementů závislá. Stejně tak ovšem existují druhy, které na léčiva či jiné suplementy reagují negativně, a o těch musíte vědět rovněž.

Aminokyseliny

Tři nejběžněji užívané serotoninové suplementy jsou všechno aminokyseliny. Jedná se o tryptofan, 5-HTP a SAMe. Je třeba mít na paměti, že je shutterstock_532283359nebezpečné kteroukoli z těchto látek míchat s antidepresivy, pokud vám to tedy neschválí přímo lékař. Kombinování těchto suplementů s léčivy totiž může vyvolat velmi nebezpečný stav známý jako serotoninový syndrom. Ten není radno brát na lehkou váhu. Přestože se může v některých případech projevovat jen mírnými symptomy, je potenciálně smrtelný.

Tryptofan: Vyzkoušet tryptofan jako první se může vzhledem k tomu, že jde o chemický prekurzor serotoninu, jevit logické. Jedná se o aminokyselinu běžně přítomnou ve stravě bohaté na protein, jako např. v živočišných výrobcích. Proteiny ovšem zamezují syntéze serotoninu, takže sníte-li jídlo, které ho obsahuje, dojde u vás k poklesu hladiny jak tryptofanu, tak serotoninu.

Zajímá vás více? Celý text a mnoho dalších zajímavých článků, návodů, rad a tipů najdete v červnovém vydání Bylinky revue a novém rozšířeném speciálu Zdravé recepty, které vycházejí v pátek 2. června!fcb-banner-6-2017

objednatMagazíny si můžete výhodně předplatit ZDE a seznam trafik naleznete ZDE.