Znám vegetariány i pojídače steaků, kteří vypadají skvěle. Co mají společného? Jedí jídla, která prospívají jejich organismu i prostředí. Pro všechny nadšence do zdravého jídla je totiž zásadní jíst kvalitní potraviny, ideálně ty, jež pocházejí z blízkého okolí.

BUTTON-PREDPLATNE2Moderní medicína hodnotí potraviny na základě jejich chemického složení. Podle aktuálních poznatků se tak třeba několik let plošně doporučují margaríny a zakazují vejce, pak zase naopak.

Oproti tomu tradiční lékařské systémy, mezi které patří ájurvéda nebo čínská medicína, chemické složení nezajímá. br-6-2017-maketaVhodnost potravin určují podle jejich tisíce let pozorovaných vlastností a schopností. Jídlo doporučují pro určité konstituční typy a podle sezóny, a proto se může stát, že někomu čínský lékař předepíše hlavně syrovou zeleninu, jinému třeba teplé kuřecí vývary.

Horké versus studené

Čínská medicína rozlišuje šest konstitučních typů: horký, chladný, suchý, vlhký, nedostatečný a nadměrný. Pro každý z těchto typů a jejich kombinace jsou vhodné jiné potraviny a způsoby jejich kuchyňské úpravy.

Například člověka s horkým typem konstituce si můžeme představit jako manažera s načervenalým obličejem, který rychle mluví, rychle rozhoduje a má za sebou dva infarkty. Horký steak jej ještě více rozpálí, zvyšuje krevní tlak a přibližuje třetí infarkt, zatímco pravidelné pojídání salátů by mohlo zchladit jeho horkou konstituci a tím snížit riziko zdravotních potíží, jež jsou pro něj typické.

Studený typ je člověk, který je zimomřivý, nemá pocit žízně, shutterstock_128036039upřednostňuje teplé nápoje, mluví pomalu a rozvážně. Obecně velmi zdravé zeleninové saláty přinášejí takovému člověku další chlad do těla, posilují jeho zimomřivost a oslabují konstituci. Studené konstituci proto naopak více prospěje šetrně tepelně upravená zelenina, polévky a jídla s vyšším podílem obilovin oproti zelenině.

Lokální potraviny

Většina nadšenců do zdravé stravy maximálně upřednostňuje lokální potraviny a díky tomu konzumuje to nejlepší, co nabízí aktuální sezóna. O tom, že nákupy lokálních potravin podporují ekologii a místní rozvoj, dnes není pochyb.

Jak ale prospívají zdraví? Potraviny zpravidla obsahují maximum živin po sklizni.

(…)

Text: PharmDr. Margit Slimáková

Zajímá vás více? Celý text a mnoho dalších zajímavých článků, návodů, rad a tipů najdete v červnovém vydání Bylinky revue a novém rozšířeném speciálu Zdravé recepty, které vycházejí v pátek 2. června!fcb-banner-6-2017

objednatMagazíny si můžete výhodně předplatit ZDE a seznam trafik naleznete ZDE.