Ukázka z květnových Bylinek: Jaká existuje spojitost mezi výživou a duševním zdravím?

Většina z nás si jídlo vybírá podle chuti, dostupnosti, osobního přesvědčení nebo toho, jakou chceme mít figuru. Jen málokdy však myslíme na to, jak může potrava – například ryby bohaté na omega-3 mastné kyseliny nebo olivový či kokosový olej – pozitivně ovlivňovat naše duševní zdraví.

BUTTON-PREDPLATNEModerní medicína zpravidla považuje mozek za naprosto nezávislý na těle a doktoři jen zřídkakdy spojují výživuduševním zdravím. Je však možné, že výživa ovlivňuje mozek víc než tělo.

„Hladový“ mozek

Mozek je sice se svým jedním kilem celkem malý a lehký orgán, ale využívá dvacet procent denního energetického výdeje. br-5-2017-maketaExistuje mnoho důkazů, že symptomy spojené s úzkostí, depresemi, poruchami pozornosti a degenerativními nemocemi, jako je demence nebo Alzheimerova choroba, se mohou na základě toho, co jsme snědli, zhoršit, nebo naopak zlepšit.

Jídlo ovlivňuje mozek mnoha způsoby. Pro to, aby náš mozek zůstal zdravý, musíme splňovat základní výživové požadavky. Mozek potřebuje živiny, aby mohl i nadále chránit a opravovat stávající mozkové buňky a tvořit nové.

Živiny nám také poskytují suroviny k tvorbě tzv.neuromediátorů, jako je serotonin, GABA a dopamin, které odpovídají za pocit štěstí, schopnost relaxovat a motivaci. Jídlo může však obsahovat například také cukr nebo přídatné látky, které mozku ubližují.

Některá jídla mohou způsobit negativní reakci jen u určitých jedinců. U některých onemocnění hrají roli alergie na jídlo, netolerance a citlivosti – například taková pšenice může být spojena se schizofrenií.shutterstock_582063406

Spojitostí mezi výživou, živinami a duševním zdravím je na jeden článek mnoho. Zde jsou tedy některé významné příklady toho, jak mohou jistá jídla a určité živiny ovlivnit vaše duševní zdraví a celkovou rovnováhu.

Ryby jsou skutečně potrava pro mozek

Všichni jsme někdy slyšeli, že ryby jsou potrava pro mozek. Toto klišé je ale založeno na pravdě:ryby jsou nejlepším zdrojem omega-3 nenasycených mastných kyselin, což jsou možná ty nejdůležitější živiny pro zdravý mozek. Nedostatek jedné takové kyseliny, kyseliny dokosahexaenové (DHA), je spojen s depresemi, bipolární poruchou a schizofrenií.

(…)

Zajímá vás více? Celý text a mnoho zajímavých článků, návodů, rad a tipů najdete v květnovém vydání Bylinky revue a speciálu Zdravé recepty, které vycházejí v pátek 28. dubna!

fb-banner-2-0517objednatMagazíny si můžete výhodně předplatit ZDE a seznam trafik naleznete ZDE.